Истината за слънцето и акнето

Истината за слънцето и акнето

Слънцето е наистина прекрасно – щом изгрее, веднага ни става поне малко повече щастливо, нали? А мнозина вярват и че може да оправи проблема с пъпките, като ги изсуши, буквално. Но вярно ли е, че събирането на тен  изглажда несъвършенствата и премахва омазняването? Дерматолозите твърдят обратното:

„Общоизвестен мит е, че слънцето подобрява акнето. Излагането на слънце всъщност влошава състоянието на хора, склонни към акне!“

Полезно ли е слънцето при акне?

Много хора вярват, че слънцето изчиства кожата от пъпки и омазняване, но всъщност единствено кожата потъмнява около пъпките и ги прави по-малко забележими. Първоначално слънцето изсушава кожата, като така видимо се намалява неприятното омазняване, което е проблем  за всяка акнеична кожа. Но докато тенът  и сухотата  изглеждат  добре в краткосрочен план, в дългосрочен излагането на силно слънце само влошава акнето.

През лятото изглежда сякаш комедоните намаляват, защото слънчевите лъчи  влияят на количеството бактерии, причиняващи възпалените процеси. Затова много хора приемат, че слънцето лекува акнето.

UV лъчите обаче вредят на кожата, като отслабват естествената й  бариера, което води до транс-епидермална водна загуба. Макар на пръв поглед това да означава, че мазните  зони изчезват, кожата ви се опитва да компенсира пресушаването, като произвежда все повече и повече мазнина.

“Това води до свръхпроизводство, както и свръхрастеж на мастните жлези”, обясняват дерматолозите, „и може да причини появата на черни точки, поради натрупването на повече мазнина и мъртви кожни клетки в порите“.

Освен това някои лекарства или продукти против акне (например тези с benzoyl peroxide) увеличават чувствителността на кожата към UV лъчите и я правят по-податлива на стареене и увреждане.

 

Трябва ли ти слънцезащита?

Нима написаното по-горе не е достатъчно?:) Ето и още: слънчевата светлина предизвиква възпаление, което може да причини хиперпигментации или потъмняване на вече съществуващите белези от акне.

Употребата на слънцезащитни продукти с висок фактор на защита е наложителна ежедневно, дори и в облачни дни, защото те пазят здравето на кожата и предотвратяват бъдещи възпаления и пъпки.

Продължителното излагане на слънце не се препоръчва от дерматолозите за всеки вид кожа, а особено за склонната към акне, защото може да причини кожни изменения, преждевременно стареене и дехидратация. Кожата ще се опита да се „справи” с проблема и ще стимулира допълнително омазняване, което само ще засили възпалените процеси на акнето.

За да не се влоши акнето, и за да не се стигне до хиперпегментации, препоръчваме задължителна употреба на специално формулирана дерматологична козметика, отбелязана като широкоспектърна защита от UVA/UVB лъчи, хипоалергенна и некомедогенна.

 

UV лъчите

Слънцето излъчва три вида UV (ултра-виолетови) лъчи – UVA, UVB и UVC, от които първите 2 засягат кожата. UVA са лъчи с по-голяма дължина. Те са с еднаква сила през цялата година, без значение от сезона и облачността. Проникват през плат, стъкло, шапки.

Затова понякога хора, работещи предимно на закрито (шофьори например) с учудване забелязват, че са хванали тен на ръцете.

UVA-лъчите нанасят по-големи щети на кожата и я състаряват по-бързо, защото проникват в дълбоките й слоеве (А-лъчите минават през епидермиса и достигат до дерма-слоя на кожата) и ускоряват процеса на стареене.

UVB са по-къси. Те ни „зареждат” с витамин D, но пък също така са отговорни за изгарянето на кожата. Проникват лесно, когато слънцето е по-близо до Земята, затова през лятото е много по-лесно да се почернее. Същата логика е и с града и планината – горе се приближаваш до слънцето и чернееш по-бързо.

Преди учените да открият, че UVA-лъчите също влияят на кожата и проникват в нея, слънцезащитните продукти са действали само срещу UVB-лъчите.

 

Видове слънцезащитни продукти

Най-често в продуктите за слънчева защита се използва комбинация от химични и физични филтри за защита от UVA и UVB лъчите. Те действат по различен начин:

  • Химичните филтри абсорбират UVA лъчите и след това освобождават енергията под формата на топлинно лъчение, което създава усещане за топлина.
  • Физичните филтри (най-често са неорганични минерални пигменти) защитават кожата механично, като отразяват или разпръскват UV лъчите.

Физичните филтри са микро частици, които запушват порите и не се препоръчват при проблемна кожа. Хората с акне трябва да избират широко спектърна UVA/UVB защита, защото възпалената кожа е много чувствителна на светлина и лесно се пигментира, което се превръща в проблем след лятото. Не ти се иска освен с пъпки да трябва да се бориш и с пигментни петна, нали?

 

Какво е SPF и как да го избираме?

SPF (Sun Protection Factor) е изписан на всеки слънцезащитен продукт и неговият коефициент определя колко време можеш да си изложен на слънце, без да изгориш от UVB-лъчите. Повечето продукти за широкоспектърна защита предпазват кожата и от UVA-лъчите.

Според изследване, публикувано през 1992 в British Medical Journal, най-добре предпазващият от слънце плат е синият деним.

 

Как се смята SPF?

Ако без слънцезащитен крем кожата ти почервенява и има първи признаци на изгаране за 20 минути излагане, а продуктът ти е със SPF20, то:

Умножаваш SPF 20 x 20 минути на излагане на слънце = 400 минути, в които кожата ти ще е защитена от изгаряне.

 

Важно е да знаеш, че:

Всяка слънцезащита трябва да се нанася на 2 часа! Защо?

Лабораторните тестове за издържливост на слънцезащитните кремове се правят в изолирани помещения, без да се взимат предвид фактори като вятър, прах, движение. Но в истинския живот кожата ти е изложена на всякакви допълнителни предизвикателства.

 

Слънцезащита при акне?

  • с широк спектър на действие за UVA/UVB лъчи
  • да не запушва порите – обозначени като некомедогенни и хипоалергенни
  • поне 30 слънцезащитен фактор, но най-добре 50+
  • специално формулиран за мазна кожа, склонна към акне

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Това също...