Повече слънце, ама друг път!

Истината за слънцето и акнето

Акне и слънце не е невероятно добра комбинация

 

Знаем, че не вярваш на приказките, че “няма нищо по-хубаво от лошото време” и жадно чакаш да попиеш от първите слънчеви лъчи. Пролетните са позволени за умерена “консумация”, но с летните трябва да бъдеш много внимателен. Дори и да ти се струва, че слънцето е твой истински приятел, който те топли и те радва, уви, за кожата това приятелство се оказва токсично.

 

Така че не бързай да изскачаш на балкона с походно столче още при първите проблясъци на ярко, незасенчвано от облаци слънце. И ако си твърдо решен на близка среща със слънцето е добре да го проучиш предварително (точно както правиш с Facebook профилите на онези, с които плануваш да се сближиш).

 

Доброто лице на слънцето

Разбира се, че трябва да благодарим на Вселената, че ни е дала слънце. Без него нямаше да водим този разговор, просто защото и нас нямаше да ни има (поне не и на Земята, която щеше да прилича на Леденото кралство, но без принцесите в него).

 

Слънчевите лъчи дават тласък на имунната ни система, като ни зареждат с витамин D, който противодейства на вирусите, спира развитието на автоимунни заболявания и ни предпазва от диабет. Въобще, все важни неща за хубав живот в здраво тяло. 

 

Освен това, здравината на костите и зъбите ни също е в пряка зависимост от количеството витамин D. Добрата новина е, че природата ни е надарила със способността да си набавяме това ценно за благосъстоянието ни вещество директно от слънчевите лъчи. От слънцето получаваме даром 80-90% от запасите си на витамин D.

 

Ултравиолетовите UVB лъчи (които са невидими за човешкото око, но са много по-мощни от видимата слънчева светлина) осигуряват енергията, от която кожата ти се нуждае, за да произвежда витамин D. По-светлият тип кожа действа с два пъти по-бързи темпове от тази с по-тъмен цвят и образува витамин D за по-кратко време.

 

Но със сигурност тялото само ще ти подскаже какъв норматив да покриеш. Обикновено 15 минути на слънце (със запретнати ръкави и навити крачоли), 2-3 пъти на седмица, запълва липсите.

 

Чувал ли си, че в страните с по-дълга зима и по-малко слънчеви дни депресията пуска по-дълбоки корени? Е, вярно е. Изследвания го доказват, а и Световната здравна организация го потвърди с доклад от миналата година.

 

В него се посочва, че в страните от Африка, екваториалната част на Азия и Южна Америка депресия практически няма, докато в скандинавските страни хората често страдат от нея. (Естествено в по-бедните държави мислите за насъщния вероятно изместват мировата скръб). 

 

Има и съвсем научно обяснение за това защо, когато навън пекне, и в душите ни грейва. Скоростта на производство на серотонин в мозъка е пряко повлияна от количеството слънчева светлина, на която тялото е изложено през деня. Нивата на серотонин са по-високи при слънчеви дни, отколкото при мрачно или облачно време.

 

И нека ти напомним, че серотонинът е мощен мозъчен химикал, който контролира настроението и е свързан с усещането за щастие. Тоест колкото повече слънце, толкова повече щастие. А сега нека обясним защо е добре да се радваш на слънцето под дебела сянка.

 

Лошото лице на слънцето

Добре е да обичаш слънцето от разстояние, защото прекалената близост с него ще ти навреди – може би не веднага, но достатъчно скоро. Усещането, че препичането на слънце в топлите летни месеци е “балсам” за кожата, който я прави по-гладка, изсушава я и заличава досадните пъпки, е мимолетно. Слънцето ще повлияе неблагоприятно на кожата ти, особено ако си в период на усилена борба с акнето и несъвършенствата.

 

Прекомерното излагане на слънце действително прави кожата по-суха, но това не трябва да те радва. Внезапната сухота кара мастните жлези на кожата да минат в настъпление и в крайна сметка се стига до онова, от което се опитваш да избягаш. Започва свръхпроизводство на себум, който и без друго при теб е в излишък (акнеичната кожа се характеризира с прекалено отделяне на мазнина). 

 

И разбира се този свръх себум води до още повече комедони и пъпки на есен. След лятото акнеичната кожа става по-плътна и удебелена. Това се дължи на т.нар. вроговяване или кератинизация на кожата. Мъртвите кожни клетки по повърхността се втвърдяват, което затруднява естественото излющване на епидермиса и себумът остава заключен в порите.

 

Когато кожата е с тен всичко изглежда наред. Но след това порите, които дълго време са били запушени и сгъстеният, трудно изтичащ себум се превръщат във фактор за образуване на пъпкинаблюдава се пост-соларен ефект на задълбочаване на несъвършенствата при акнеични кожи, обясняват специалисти.

 

На всичкото отгоре, в тази лишена от кислород среда на запушени пори, бактерията P acnes, виновна за образуването на подкожни и гнойни пъпки, тържествува. И ако вече си започнал активна борба с пъпките и използваш продукти със съдържание на третиноин, бензоил пероксид, адапален и азелаинова киселина например, трябва да знаеш, че излагането на слънце е крайно непрепоръчително,

 

Причината за това е, защото може да доведе до хиперпигментация появата на тъмни петна по кожата, които са още по-упорити от пъпките и често дори отказват да изчезнат. Добрата новина е, че продуктите от серията Acne Out на biotrade не предизвикват фоточувствителност и могат да бъдат използвани и през месеците, когато слънцето пече по-силно и по-дълго.

 

Това обаче не означава, че можеш с леко сърце да се излагаш на слънце. Запомни, че акнеичната кожа е особено предразположена към пигментации. Летният тен всъщност се дължи на повечето производство на меланин от организма. Кожата произвежда меланин, за да се предпази от слънцето.

 

Но, когато структурата й е нарушена, какъвто е случаят с акнето, меланинът може да се натрупа в по-големи количества в определени зони (например там, където има пъпки или възпаления). Този излишък от меланин се запазва дори и след като пъпката заздравее, и така върху кожата остава петно.

 

Слънцето вреди дори и на кожа, която не е обезпокоявана от пъпки и комедони. Всички типове кожа могат да станат жертва на слънчево изгаряне.

 

Всъщност слънчевото изгаряне е най-бързото и очевидно доказателство за щетите от ултравиолетовата радиация. Ултравиолетовите А и В лъчи (UVA и UVB) по различен начин допринасят за рака на кожата, затова и дерматолозите наблягат на 5-те Н-та.

 

Те от своя страна са следните :

  • намъкни (дрехи)
  • намажи (фотозащита)
  • нахлупи (шапка с козирка)
  • намери (сянка)
  • наложи (тъмни очила)

 

Няма как да не усетиш, че си изгорял – зачервяването или мехурите по кожата са красноречивото доказателство, че си пропуснал някое от 5-те Н-та (или всичките). При изгаряне организмът насочва имунни клетки към засегнатото място, които стигат до там чрез кръвта.

 

Така съдовете се разширяват, което води до зачервяване, оток, паране и болка. Всичко това е добре, защото показва, че тялото ти се опитва да предотврати увреждането на клетъчната ДНК от UV лъчите и появата на туморни образувания.

 

Слънчевите алергии също не са рядкост (особено сред младите жени и хората с по-светла кожа). Те са силна реакция на имунната система към слънчевата светлина и обикновено се изразяват в червен сърбящ обрив. Най-често срещана е полиморфната светлинна ерупция (PLE) и при 80% от хората UVA лъчите са тези, които я отключват.

 

Ако пък си с генетична предразположеност към слаби кръвоносни съдове, прекомерното излагане на слънце може да ти докара поява на мрежа от спукани капиляри по лицето и краката. Сега, след като разбра цялата неслънчева картина, е добре да разбереш и как да се защитиш от слънцето.

 

Силата на слънцезащитата

Дори и инфлуенсърите я ползват (шоколадовият им тен всъщност не е толкова шоколадов). Днес, когато учените алармират, че озоновият слой изтънява и до нас достигат все повече UV лъчи (които могат да ни навредят дори и през прозореца в стаята), нанасянето на слънцезащитен крем трябва да ни стане толкова отработен навик, колкото и измиването на зъбите.

 

С малкото уточнение, че слънцезащита трябва да нанасяш повече от два пъти на ден. И изборът на слънцезащитен крем не може и не бива да е случаен. Склонната към акне кожа си има своите специфични нужди и те отново са съобразени със свръхспособността й да произвежда себум. По-мазните кожи не се разбират добре с плътните, силно покривни кремове.

 

А такива са все пак всички с т. нар. физични филтри, като титаниев диоксид и цинков оксид, които блокират проникването на ултравиолетовото лъчение. Този вид сънблокери са подходящи за хора със свръхчувствителност към слънчевата радиация и кожа, която не е мазна.

 

Най-добрият избор за акнеичния тип кожа са слънцезащитните кремове или флуидите с т. нар. химични филтри. Тези продукти обикновено са безцветни и образуват тънък филм върху кожата, който съдържа UVB и UVA поглъщащи химикали.

 

Неудобството е, че поради по-леката им формула, която позволява нормалното отичане на себума, трябва да ги нанасяш на всеки два часа. Но пък винаги можеш да навиеш алармата на телефона си (сигурни сме, че ще е с теб и на плажа, защото какво е лятото без story в Instagram).

 

Acne Out възстановяващ крем с SPF 30 е подходящ избор за хора с проблемна кожа. Леката му формула не предизвиква сгъстяване на себума или запушване на порите. А и продуктът съдържа ниацинамид, познат още и като по-лесното за произнасяне витамин B3.

 

Тази съставка е една от най-обичаните в козметиката (и от инфлуенсърите) заради неоспоримите си ползи – противовъзпалителни, антимикробни, фотозащитни и избелващи. Опитът доказва, че витамин B3 свива порите, намалява производството на себум и подобрява текстурата на кожата. Все неща, към които се стремиш.

 

И за финал … няколко слънчеви съвета

Набавяй си витамин D не само от слънцето, но и от аптеката

Има достатъчно хранителни добавки, които услужливо ще те запасят с важното вещество. Хранителната добавка с бирена мая Acne Out от biotrade, например, е предназначена за мазна и склонна към акне кожа и съдържа витамини D, B, A, E, магнезий, цинк и селен.

 

Тази комбинация поддържа кожата здрава и свежа и помага за нормалната функция на имунната система. И не води до увеличаване на апетита. Даже напротив, ще подобри метаболизма ти.

 

Спести си грима на плажа

Дори и това да е само основа или пудра със слънцезащитен фактор. Единствената работеща слънцезащита през летните месеци са кремовете с висок фактор и лека, предназначена за мазна кожа формула.

 

И не забравяй, че трябва да нанасяш от крема на всеки два часа, за да се предпазиш от куп възможни проблеми в бъдеще. А с пудра или основа на лицето тази мисия е крайно неосъществима.

 

Стоенето под чадър не е решение

Особено, ако си навън от 1 до 5 следобед. Тогава UVA и UVB лъчите минават през почти всяка бариера, а ако си на плажа, се отразяват от пясъка и водата. Това, както вече разбра, е риск за кожата и здравето ти. Най-доброто време за теб е по изгрев и залез, пък и тогава гледките са най-красиви.

 

И ако гърбът ти също е бил нападнат от P acnes бактерията и върху него са се настанили подкожни пъпки и такива с гноен връх, не си мисли, че слънцето ще ги унищожи.

 

Вярно е, че кожата на гърба е по-малко чувствителна, но и при нея правилото за  удебеляване е валидно. Кожата ти ще стане още по-плътна и запушена, себумът няма да може да излиза от порите и на есен ще се чудиш защо пъпките са се завърнали в пълен състав, та даже и отгоре.

 

Бабините лекове против изгаряне са само за крайни случаи

В аптеката ще намериш достатъчно продукти, които да облекчат паренето и болката (търси такива със съдържание на пантенол). Киселото мляко, настърганият картоф, сокът от алое и студените компреси могат да са решение, само ако си в свръх изолация, на безлюдно и диво място (макар че в момента не се сещаме за такива поне на нашия континент).

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Това също...